Leserbrief

„Derfor skal vi både have en tunnel mellem Als og Fyn og et dobbeltspor nu“

Derfor skal vi både have en tunnel mellem Als og Fyn og et dobbeltspor nu

Svar på tiltale: Tunnel mellem Als og Fyn og et dobbeltspor

Nils Sjøberg
Nils Sjøberg
Kolding/Nordschleswig
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

Der Folketingskandidat der Radikalen Venstre aus Kolding, Nils Sjøberg, antwortet auf Kritik von Jørn Arpe Munksgaard.

Infrastrukturen i grænselandet skal styrkes. Det er et klart mål for mig, hvis jeg bliver valgt den 1. november. Styrker vi ikke infrastrukturen nu, så er der grund til at frygte, at flere lokale virksomheder og borgere flytter fra grænselandet. Det er derfor afgørende for mig, at vi får (gen)etableret dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg så hurtigt som muligt, og at vi får en tunnel mellem Als og Fyn i løbet af de kommende år. Samtidig skal det efter min mening ske på en måde som tager hensyn til naturen og de mennesker, som bor i området.

Jeg er derfor glad for, at jeg får mulighed for at kommentere på Jørn Arpe Munksgaards kritik af mig i Der Nordschleswiger torsdag den 13. oktober. Her skriver Munksgaard, at jeg befinder mig i en umulig balancegang, når jeg på én og samme tid vil kæmpe for en (gen)etablering af de 14 kilometer dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg og en tunnel mellem Als og Fyn.

Munksgaard skriver ”NS forsøger på vanlig radikal vis både at blæse og have mel i munden på samme tid”.

Det korte svar er: Ja. Det gør jeg, hvis det drejer sig om både tunnel og dobbeltspor. For det er det eneste rigtige at gøre i denne sammenhæng.

Jeg vil derfor i det følgende benytte lejligheden til at redegøre for, hvorfor et dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg og en fast forbindelse mellem Als og Fyn vil understøtte hinanden og at begge dele skal etableres hurtigst muligt.

Først et kort svar om de 14 km dobbeltspor, som er den eneste togstrækning mellem Syditalien og Nordnorge, hvor der ikke er to spor.

Mine væsentligste argument i den sammenhæng er: At dobbeltsporet vil have stor betydning for pendlere i hele grænseregionen. At det lokale erhvervsliv længe har ønsket en genetablering af dobbeltsporet. At genetablering af dobbeltsporet vil omlægge en stor del af gods- og persontrafikken fra veje til skinner. At vejnettet dermed vil blive mindre belastet. Og at det vil reducere udledningen af CO2.

Munksgaard skriver ”en sådan transaktion koster mange penge”.

Det har Munksgaard ret i. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at jeg i 2019 og 20 flere gange spurgte daværende transportminister Benny Engelbrecht om omkostningerne ved genetableret dobbeltsporet samtidig med at jeg påpegede nødvendigheden af (gen)etableringen.

Da jeg ikke fik noget svar fra Engelbrecht inviterede jeg derfor samtlige folketingsmedlemmer i Sydjylland til et telefonmøde om dobbeltsporet i maj 2020. Det resulterede i, at Folketinget 26. juni 2020 vedtog ”B 173 Forslag til folketingsbeslutning om beregning af anlægsomkostninger til etablering af dobbeltsporet mellem Tinglev og Padborg”.

Jeg var glad og så det som et stort skridt på vejen mod (gen)etableringen af dobbeltsporet. Men desværre er det eneste der er sket i sagen siden jeg måtte forlade Folketinget som barselsvikar i juli 2020, at dobbeltsporet nu er endt i en samlet infrastrukturplan for hele Danmark frem til 2050.

Infrastrukturplanen koster 160 mia. kr. og omfatter mange projekter. Af infrastrukturplanen fremgår det, at dobbeltsporet er skønnet til højest 900 mio. kr. Det mener jeg er et begrænset beløb i forhold til, hvilken betydning dobbeltsporet vil have både for miljø og transport. Samtidig kan de 900 mio. kr. også tages i den grønne fond på 50 mia. kr., da (gen)etableringen af dobbeltsporet vil have afgørende miljøpolitisk betydning.

Munksgaard spørger, hvordan jeg kan være tilhænger af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Jeg ved ikke, om Munksgaard har overset det, men jeg er tilhænger af en tunnel. Og kæmper for en tunnel. Det gør jeg, da en tunnel belaster både naturen og miljøet betydeligt mindre end en bro. Ja. Faktisk har det vist sig flere andre steder i verden, at tunneler gavner naturen og miljøet, da blandt andet støj fra vejtrafik bringes under jorden.

Mit ønske om en tunnel er også en af grundene til, at jeg foreslår, at man genanvender anlægget fra Femernbælt i forbindelse med en fast forbindelse mellem Als og Fyn. Jeg mener således, at man skal undersøge muligheden for at etablere en tunnel og få vejtrafikken ned i tunneler på begge sider af Lillebælt.

Munksgaard undrer sig over, at jeg efterlyser flere muligheder for undersøgelser af undergrunden og vejlægningen gennem landskaberne både på fynsk og alsisk-jysk side. Det gør jeg, fordi Folketinget har udstukket et meget snævert kommissorium for forundersøgelsen. Kommissoriet ser kun på muligheden Bøjden-Fynshav, hvor havbunden i de foreløbige undersøgelser skulle have store udfordringer. Derfor vil jeg gerne have at Vejdirektoratet, Sund & Bælt og andre som har med forundersøgelserne at gøre inddrager flere muligheder i forundersøgelsen. Det skal gå stærkt, da forundersøgelsen ventes klar i foråret 2023.

Munksgaard spørger: ”Hvem skal og vil benytte en sådan forbindelse?

Det er i den forbindelse klart dokumenteret i undersøgelser fra blandt andet Rambøll, at Als-Fyn forbindelsen vil få stor betydning for mobiliteten. Dette gælder for studerende, for pendlere, erhvervsliv mv. Man vil for eksempel kunne bo på Als, men arbejde i Odense eller omvendt.

Munksgaard spørger: ”Og hvori består den miljømæssige gevinst ved at gennempløje Als og ikke mindst Fyns skønneste naturområde, Svanninge Bakker, med en motorvej?”

Der er som Munksgaard antyder ingen ”miljømæssig gevinst ved at gennempløje Als og Fyns skønneste naturområde, Svanninge Bakker, med en motorvej?” Det er derfor jeg ønsker muligheden for etablering af tunneler på land undersøgt.

Mit argument er, at når man kan etablere længere tunneler på land i andre lande, hvorfor så ikke i Danmark.

Munksgaard påpeger, at der ikke vil være brug for en fast forbindelse mellem Als og Fyn, når forbindelsen over Femerbælt er færdig. Jeg er dybt uenig. Skal grænselandet fortsat være et attraktivt sted at bo for nuværende og kommende borgere, så skal det forbindes med resten af Danmark.

Samtidig vil (gen)etableringen af dobbeltsporet have afgørende betydning for hele grænseområdet – ja for hele Danmarks og Europas fremtidige infrastruktur. Det vil fjerne en del af godstransporten fra vejene og dermed aflaste vejnettet. De to projekter vil i den form, som jeg har skitseret være en kæmpe fordel både for miljøet og for vores landsdel.  

Nils Sjøberg, Kolding
Folketingskandidat for Radikale Venstre i Syd- og Sønderjylland

 

 

Mehr lesen

Leserbrief

Antje Beckmann, Elke und Herbert Delfs
„Horups Hotelträume …“

Leserbrief

Meinung
Allan Søgaard-Andersen
„Bekymret for det ekstreme højre“

Leserbrief

Meinung
Uwe Lindholdt
„Natur und Klima können Hand in Hand gehen“

Leserbrief

Meinung
Jan Køpke Christensen
„Sundhedsvæsenet i krise“