Leserbrief

„Miljøvenlig politik eller det modsatte?“

Miljøvenlig politik eller det modsatte?

Miljøvenlig politik eller det modsatte?

Jørn Arpe Munksgaard
Rothenkrug/Rødekro
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

In einem Leserbrief greift Jørn Arpe Munksgaard die Position von Nils Sjøberg, Kandidat von Radikale Venstre, zur Alsen-Fünen-Verbindung auf.

Folketingskandidat for Det Radikale Venstre Nils Sjøberg, Kolding, formåede den 29. og 30. september – på vanlig radikal vis – her i avisen at udvise en umulig balancegang.

I sit første læserbrev lovpriser han således i høje toner en fast Als-Fyn-forbindelse, som ifølge NS vil være til umådelig gavn for mennesker, dyr og miljø. Dertil kommer, at det fremlagte kommissorium angiveligt skulle være for pauvert, og at det derfor burde udvides, således at en – gerne – tunnelforbindelse mellem Als og Fyn ville kunne stå færdig inden for en kort årrække.

To hovedspørgsmål melder sig imidlertid i den sammenhæng: Hvem skal og vil benytte en sådan forbindelse? Og hvori består den miljømæssige gevinst ved at gennempløje Als og ikke mindst Fyns skønneste naturområde, Svanninge Bakker, med en motorvej? Svaret på sidstnævnte kan ingen tænksomme mennesker vist være i tvivl om.

Hvad angår det første spørgsmål, melder et klokkeklart problem sig, som jeg endnu aldrig har fået et svar på fra bro- og tunneltilhængere: Hvem vil benytte en sådan forbindelse ud over lokaltrafikken? For der er vel ingen – som man undertiden ser det fremført – der tror på, at man kan få folk fra Sjælland – eller måske sågar Skåne – til at benytte en sådan forbindelse med den dertil hørende betaling over henholdsvis Øresund, Storebælt og Lillebælt, når der inden for få år eksisterer en Femerbæltforbindelse? Men NS og andre Als-Fyn-folk forestiller sig vel ikke, at en Als-Fyn-forbindelse skal være gratis? I så tilfælde kan de godt tro om!

Men sandheden om sidstnævnte forbindelse er jo, at Jørgen Mads Clausen og Danfoss ønsker en sådan forbindelse og forsøger at tørre udgifterne af på staten og dermed skatteyderne. Det er imidlertid ikke skatteydernes skyld, at Danfoss geografisk er fejlplaceret, ligesom det absolut heller ikke vedrører landets skatteydere at betale for, at man i Sønderborgområdet fører rendyrket sognerådspolitik, hvad en Als-Fyn-forbindelse netop er udtryk for.

Da Nils Sjøberg angiveligt er radikal, kan det selvfølgelig ikke undre nogen, at han allerede dagen efter i et læserbrev plæderer for, at man af miljømæssige årsager så hurtigt som muligt får flyttet især tung trafik væk fra landevejene og motorvejene over på den miljøvenlige jernbane. Ifølge NS kan det derfor kun gå for langsomt med at få retableret det 14 km manglende dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg. At dette ikke er sket for længst, efter at man i 1939 rev det op af militære hensyn, er helt uforståeligt. Jeg kan derfor fuldt og helt bakke op om Nils Sjøbergs opremsninger af de mange miljøfordele, der er ved at flytte så megen trafik som muligt fra vej til jernbane. Men en sådan transaktion koster mange pengeog investeringer i jernbanen, og her har politikerne sovet i timen; og at de fortsat sover, fremgår af den manglende implementering af det dobbeltspor, som ellers er vedtaget i Folketinget for længst.

Men man kan ikke – som NS på vanlig radikal vis forsøger – blæse og have mel i munden på samme tid.          

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Allan Søgaard-Andersen
„Bekymret for det ekstreme højre“

Leserbrief

Meinung
Uwe Lindholdt
„Natur und Klima können Hand in Hand gehen“

Leserbrief

Meinung
Jan Køpke Christensen
„Sundhedsvæsenet i krise“

Leserbrief

Meinung
Kristian Pihl Lorentzen
„Genopbygningen af et troværdigt dansk forsvar skal fremrykkes“

Leserbrief

Preben Rasmussen
„Den strandede hval“

Leserbrief

Meinung
Claus Helsbøl
„Ønsker ingen hval i Aabenraa“