Sport - Ritzau

Økonom om FCK-strategi: Ikke meget må gå galt

Økonom om FCK-strategi: Ikke meget må gå galt

Økonom om FCK-strategi: Ikke meget må gå galt

Ritzau
Zuletzt aktualisiert um:
F.C. København præsenterer ny strategi på et pressemøde i Sky Bar i Parken, København, Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Sportsøkonom kalder FCK's nye strategi, hvor klubben vil i Champions League hvert andet år, for ambitiøs.

Det er en meget ambitiøs ny strategi, som FC København fredag fremlagde på et pressemøde i Parken.

Det mener sportsøkonom og brandingekspert Kenneth Cortsen fra University College Nordjylland.

Frem mod 2027 sigter FCK efter, at klubben i gennemsnit spiller i gruppespillet i Champions League hvert andet år, ligesom der hvert år skal en ny DM-titel på cv'et.

Samtidig vil der blive brugt 100 millioner kroner på at opgradere faciliteterne i Parken, ligesom at omsætningen skal stige. 700 millioner kroner skal FCK og Parken som minimum tilsammen årligt omsætte for i 2027.

- Først og fremmest er det meget ambitiøst, og det skal en klub som FCK også være. FCK ønsker at være Skandinaviens absolut største klub, og det er klart, at det kræver investeringer for at nå det mål, siger Kenneth Cortsen.

- Men det er også komplekst at indfri ambitionen om at vinde så meget. I fodboldklubbers økonomi er der en stor afhængighed af at præstere sportsligt. Der er ikke så meget, der må gå galt.

Kenneth Cortsen mener, at strategien minder om det, man ser fra nogle af de europæiske topklubber, som ønsker at være dominerende i hjemlandet.

Han hæfter sig desuden ved timingen af lanceringen af "Vi er København", som er FCK's navn for strategien.

- Både på den sportslige og forretningsmæssige front har vi set, at den nuværende ledelse har været i gang med at så nogle frø, blandt andet i forhold til et styrket fanengagement.

- Det forklarer også timingen af udmeldingen om den her strategi. Det er ikke noget, man bare lige har sat i gang i dag eller i forgårs.

- Men en klub som FCK skal også præsentere en strategi som den her, der er i harmoni med selvforståelsen, men som også kan virke tillokkende på både kommercielle interessenter og potentielle investorer, der kan booste sandsynligheden for, at klubben lykkes med strategien.

- Så derfor giver det meget god mening, at de har meldt ud, som de har, siger Kenneth Cortsen.

Ambitionen om at spille i Champions League hvert andet år er set før fra FCK. I en strategi fra slutningen af 2013 var målet det samme. Siden har FCK været en del af det fine selskab to gange, inklusiv i indeværende sæson.

/ritzau/

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Poul Harald Holm, Mirjam Fibiger Olesen, Ester Esmarch, Henrik Lydeking
„Kristendemokraterne: Tør i lytte til os lokale omkring grænsekontrollen?“