Leserbrief

„Har flertallet selv forstået den sig ,,indsneget“ fremherskende danske mentalitet?“

Har flertallet selv forstået den danske mentalitet?

Har flertallet selv forstået den danske mentalitet?

Martin B. Christiansen
Bülderup-Bau/Bylderup-Bov
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

In einem Leserbrief teilt Martin B. Christiansen seine Meinung mit.

Mit spørgsmål er målrettet , i retning af gøren og absolut også i modsat retning-- at forsømme nødvendige foranstaltninger. I søgelyset er skiftende regeringer i mindst en 30 år lang periode! Skattetrykket på himmelflugt. Overhovedet ingen kritiske opklarings forsøg fra befolkningen. Med en vis jævnlighed bliver områder meget synlige, af dem er nogen åbenbart total forsømte. Andre områder gud ske lov kun moderat. Og dette til trods at de har fået tilført betragtelige stigende økonomiske ,,håndstrækninger!" Her sidst  hele ,,sundheds problematikken!"

Lader politikerne -- også de ansvarlige af dem -- problemerne ligge, indtil disse selv sladrer? Ud over det aktuelle problem med den daglige smittefare er for mig noget andet ,,endnu mere farlig for hele Danmarks fremtids udsigter. Lidt som når børn ved leg holder hænderne for øjnene. På tærsklen til 2022 -- så mange som aldrig før har videre skole uddannelser-- burde det da være en slags personlig fallit erklæring: IKKE AT VILLE VIDE  SOM GRUNDLAG FOR -- IKKE AT GØRE NOGET. Og dette ved påtrængende problemstillinger.

Denne vildledende model fører følgende til falske/dyre fejlagtige beslutninger. Snigende skrues ved  skattemodellen. Man glemmer at holde det, der på tysk kaldes BILANZ. Faktuel nødvendig viden ,,blieb auf der Strecke. Er ingen profil til stede, der afslører disse egne fejl tidsnok, indtager en slags automatik fremtidige beslutninger. I det private område, styret efter metoden,  går firmaerne hurtig til tvangs(nedenomoghjem). I det offentlige kan denne tilstand snige sig ind som et slags GODE FOR DEN STØRSTE DEL AF BEFOLKNINGEN. Man har tilvænnet sig -- tager tingene som givet -- som nødvendige. Det følgende er et eksempel, der nærmest har domineret-- i en lang årrække -- fuldstændig ensidig/ensrettet i den offentlige debat. Og dette med skatteforhøjelser til følge!

 I Region Syddanmark er der officielt registreret 10 000 punkt forureninger. Forundersøgelser forventes at bruge 80 % af de bevilligede penge -- lydende på 70 millioner. På en udjævnet (tilsløret) tidligere lodseplads befinder sig aktuel en række villaer, der til dels sladrer med ,,synkeskader?"I sin tid blev her deponeret noget i retning af 1,6 millioner tons høj forurenet materiale. Efter beretninger skal der iblandt alt mulig endda befinde sig bil skrog. Fra min søn -- der bor nord for Limfjorden -- ved jeg, at der her eksisterer punktkilder der er tilsvarende ,,fostret!"Den slags ENTSORGUNGS model var i mange år tilladte. Hvad med fremtidens drikkevand? Hvad med alle de andre 9 998 punktkilder. Hvor alvorlige er disse mon? Hvad med overløbene fra rensnings anlæggene? De vel mest uden virkelig offentlig kontrol. Kommunerne giver sig selv tilladelser ved for meget regnvand efter hus behov. Man bestemmer selv, hvilke mæng der ind berettes? Hvad med det farlige brand sluknings skum? Et problem, der åbenbart er håndteret nær ligegyldig? Medierne  ,, mest" som medløbere ved dette : At måle og bedømme/fordømme med forskellige ,,vægt angivelser" kan dette da uden dårlig samvittighed betegnes!

Landbrugets sprøjte håndteringer er i lang tid udråbt/udhængt som afgørende fare for drikkevandet. I de sidste 20 år er ikke en eneste boring lukket på grund af de, i samme periode tilladte plante beskyttelses midler. Her er skyld tildelingen over år målt med de før nævnte forskellige ,,målebægre". Også i de forudgående år var midlerne jo godkendte af ,,lærde folk!"Så burde ansvaret åbent ,,plantes" ved disse MYNDIGHEDER. Lige netop dette er jo  ikke sket. Mig bekendt har medierne åbenbart ignoreret denne VIRKELIGHED.

Kommunerne er af staten blevet pålagt, inden udgangen af 2022 at lave indsatsplaner for boringsnære beskyttelsesområder (BNBO) med forbud mod brug af pesticider på landmændenes marker. De virkelige forhold taget med i en sammenligning kan dette påbud til kommunerne egentlig bedst ind sorteres som GROV VILDLEDNING -- absolut på kollisions kurs med de virkelige forhold!

For plantebeskyttelses  godkendelser er det krav i dag , at de skal være biologisk omsatte før de forlader rod zonen. Fra staten påtvinger man kommunerne at oprette meget dyre gøremål. Da disse midlers farlighed for drikkevandet er reduceret, til nærmest ingenting og disse påbud derfor bliver uden en miljø forbedrende gevinst.  For eks. har Ålborg ingen indsatsplaner for en sivende lodseplads i Ulsted. Denne gamle lodseplads ligger ca. 200 m fra indsatsområdet til byens drikkevandsboring. Der er en del andre groteske steder at nævne. Alene i Ålborg/Århus og Skanderborg forlanges restriktioner på 10 000 ha landbrugs jord. I alle tre byer befinder sig  nære kasserede lossepladser -- ,,hel uden fremtids kontrol". Disse igangværende, beordrede foranstaltninger uden forventelige positive effekter vil i kommende år -- efter udsagn af kloge hoveder-- sluge milliarder. Personlig stoler jeg mere på disse udsagn -- vi har som traditionelle bønder måttet håndtere et hav af påbud/bestemmelser, der ofte ligger langt væk fra realiteterne . Man har efterfølgende forsømt at laver virkelighedsnære  fakta check. Den slags sladrer ude ved bønderne -- men sandt at melde absolut også ved borgernes afkrævede skatte forpligtigelser.

Ofte bliver den danske model fremhævet som en slags superhåndtering af et lands problemer. Et eks. til efterlignelse . Grundloven påbyder: Tykt og tynd/fattig og rig/magtfuld og magtløs skal behandles ligeværdig. Dette påbud er da blevet udfaset i sådan en grad, at det oprindelige knap nok kan føres tilbage til  ,,egen bås!?" Lige fra fritidslandbrug/husmandssted og alle andre kategorier af landbrugs foretagsomheder bliver jævnfør af ,,magthaverne" afkrævet ,,Bilanz" . Disse bevæger sig helt ned i småting afdelingen. EU regler bliver anvendt -- af og til efter de danske myndighedernes for godt befindende? Nogle bliver anvendt ,,opskruet" igen andre -- helt ,,glemt"!

Ved de egne statslige og kommunale synder fortsættes åbenbart uden  noget sigtbar kontrol. Her bør også nævnes dyreværn bestemmelser. Man mener åbenbart, arrogant at må tilegne sig særregler for personlige diller/fornøjelser? Disse nævnte eksempler synes da at være på kollisions kurs  med grundloven?   

 Her til afslutning af 2021 og ved indgangen til året 2022 et beskedent, men tydeligt : VÅGN DA ENDELIG OP!" I første række gælder opråbet medierne. Uden deres sandheds søgende beretninger sker der ingen opvågninger i det magtfulde lag -- for alvor. Men -- en folkelig opvågnen vil kunne lægge noget tryk på mediernes ansvars forpligtelser. Før tids husmors syltninger har indtaget et fuldstændig fejlagtigt felt !

M.B.Christiansen, Hyndingholmvej 16, Bylderup Bov 6372

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Karsten Byrgesen
„Hjerteløbere med blåt eller rødt blink“

Leserbericht

Peter Blume
„Geselliger Abend mit Minigolf und Quiz“

Leserbrief

Gunnar Pedersen, Aabenraa
„Fortsæt udbygning af Sønderstrand gennem et Kallemosen-kryds “

Leserbrief

Meinung
Hanns Peter Blume
„Reaktion auf Leserbrief von Jan Køpke Christensen“

Diese Woche in Kopenhagen

Walter Turnowsky ist unser Korrespondent in Kopenhagen
Walter Turnowsky Korrespondent in Kopenhagen
„Løkke ist mit 60 immer noch das Stehaufmännchen der dänischen Politik“