Leserbrief
„Den fortsatte grænsekontrol er ikke i Tønder Kommunes interesse“
Den fortsatte grænsekontrol er ikke i Tønder Kommunes interesse
Den fortsatte grænsekontrol er ikke i Tønders interesse
Diesen Artikel vorlesen lassen.
Anton Schulz, Stadtratskandidat von Borgerlisten, geht darauf ein, dass die offene Grenze für die Kommune Tondern und die dort ansässige Wirtschaft von entscheidender Bedeutung ist.
Dagens leder (jv.dk 25/10) får måske ikke den største opmærksomhed fra læserne, men ikke desto mindre behandler den en vigtig dagsorden for grænsekommunen Tønder.
Den åbne grænse har afgørende betydning for Tønder Kommune, fordi alle vore erhverv har en stor interesse i den fri bevægelighed for varer, tjenesteydelser, arbejdskraft og turister.
Derfor ligger der en klar interesse i, at få valgt kommunalpolitikere, som kan og vil påvirke den offentlige debat og de landspolitiske partier i retning af større åbenhed og ikke mindst en åben grænse.
Den nuværende tendens til at lukke sig om sig selv er udtalt i de landspolitiske partier. Det har den været siden flygtningestrømmen i 2015, som medførte indenrigspolitisk panik i alle de påvirkede lande. Migrationsproblematikken er imidlertid den samme for alle lande i Europa, og på den baggrund er det ikke særlig klogt, at vi kaster den indre frie bevægelighed i EU over bord, i stedet for at søge den løst i en europæisk sammenhæng.
Partierne vil sige, at EU jo ikke tager ansvar, men de selv samme partier modarbejder aktivt det åbne Europa igennem deres nationalpolitiske dagsorden og fortsatte lukning af grænserne.
Jeg har netop gennemført et internationalt træf for håndbyggede biler, og erfarede i den forbindelse i praksis, hvor besværlig en fremtid vi kan se i møde, hvis vi fortsætter lukkepolitikken internt i EU. En Italiensk deltager måtte tage en omvej igennem Frankrig fordi Schweiz afviste ham ved grænsen. Engelske deltagere afstod helt fra deltagelse grundet administrativt og økonomisk bøvl bare for at bringe en bil til EU og tilbage igen. En norsk deltager havde omkostninger på 7.000 NOK for samme transit trafik. Ingen de nævnte skulle hverken sælge eller købe men blot transportere en bil til Danmark og tilbage igen.
For Tønder Kommune er lukketheden lig med tabte muligheder. Jeg vil kæmpe for åbenheden og en øget sameksistens i Europa og især i grænselandet.
Anton Schulz
Nørregade 20
6240 Løgumkloster