Leserbrief

„Kritische Anmerkungen zum Verkehrsplan-Entwurf“

Kritische Anmerkungen zum Verkehrsplan-Entwurf

Kritische Anmerkungen zum Verkehrsplan-Entwurf

Jørgen Holstener Larsen
Hadersleben/Haderslev
Zuletzt aktualisiert um:

Diesen Artikel vorlesen lassen.

Seit dem 10. März ist der Entwurf für einen Verkehrsplan der Kommune Hadersleben in der Anhörung. Jørgen Holstener Larsen, Bewohner der Altstadt, äußert sich kritisch: Der Plan, so sein Fazit, wirkt wenig durchdacht.

Med Haderslev kommunes forslag til ny trafikplan er der lagt op til grundige overvejelser omkring vores by.

Trafikplanen er pt. i offentlig høring og kan findes på kommunens hjemmeside. Det er isoleret set blot en trafikplan, men en politisk beslutning omkring implementeringen vil få vide konsekvenser for, hvordan Haderslev fremadrettet vil blive eksponeret. Vi har særlige udfordringer givet af øget trafik.

Det er ikke et specifikt Haderslev problem, men hvor man i andre byer forsøger at begrænse den motoriserede trafik, så synes Haderslev desværre at ville i en helt anden retning. Jeg er i høj grad forbavset over en manglende og måske særskilt plan for, hvad vi vil med den gamle bydel eller middelalderbyen som vi også ynder at kalde den. Det er her, i de brostensbelagte gader, jeg som beboer oplever turisme i fremdrift - desværre også den motoriserede trafik. Begge dele kan man ikke undgå at bemærke.

Præcis som de fleste beboere i Haderslev middelalder by, er jeg meget opmærksom på områdets betydning og turistværdi. Derfor sætter vi i vores beboer og ejerforeninger også en ære i, at vores område er velfungerende og præsentabelt, hvilket jo også må have været kommunens vision, da bydelen i 80’erne gennemgik en total renovering.

Turismen har et meget stort potentiale som Haderslev kommunes by- og trafikplanlæggere tilsyneladende har overset. Det er hvad vi oplever når vi i en årrække har forsøgt dialogen med forvaltningen. Det er meget lidt, som er sket. Nu står foråret heldigvis for døren og antallet af turister er stigende. Den gamle bydel besøges, på de gode dage, af flere hundrede dagsturister på byvandringer - ikke kun med vægterne.

Vi har mange steder ikke fortove og de få, er ikke egnet til gående. Vejene fungerer således også som passage for den gående trafik. Der bliver nødt til at blive set på løsninger, der kan begrænse den gennemkørende helt unødvendige trafik for ikke at nævne de massive parkeringsproblemer, der er i Klosterkvarteret og i Højgade.

Det er ikke alene beboerinteresser, der er i spil - det vil være i handelsbyen Haderslevs interesse at prioritere den gamle bydel. Også i den kommende trafikpolitik. Brosten er hyggelige, men det hårde underlag det også er, forplanter sig i gamle huse som revner.

At opstille blomsterkasser i Nørregade, tillade langtidsparkeringer på Torvets tidligere buslomme, der tillige optager det markerede cykelfelt og så opstille store rustne jernkummer på paller i byens centrum for at forhindre ulovligt parkerede biler, tyder på helt forkerte prioriteringer og lappeløsninger. Jeg vil opfordre byens politikere, men også byens handlende til nøje overvejelser.

Et trafikalt klondike sælger ikke byen.

Jørgen Holstener Larsen
Højgade 5
6100 Haderslev

Mehr lesen

Leserbrief

Meinung
Henrik Rønnow
„Hilsen til forårssolen“

Leserbrief

Meinung
Henrik Rønnow
„Tillid og troværdighed“

Leserbrief

Meinung
Jørgen Holstener Larsen
„Juristische Untersuchung – ein demokratisches Problem“

Leserbrief

Meinung
Svend Brandt
„Dansen om den varme grød“